Betydelsen av användbarhetstest

Varje webbplats och appar är en kritisk del av alla företag och dess marknadsföringsinsatser i dag. Mobilteknik och utbudet av enheter som är tillgängliga för allmänheten gör användbarheten ännu viktigare.

Besökare kommer inte att klaga eller berätta att din webbplats eller app är effektiv och uppfyller deras behov om du inte tillhandahåller ett enkelt sätt att göra det. Du kan göra detta genom periodiska feedbackundersökningar som görs på din webbplats eller genom ordnade telefonsamtal.

Anledningar till varför du bör utföra användbarhetstest

Behåll besökarna

En av tre Internetanvändare kommer att lämna en webbplats efter att ha besökt hemsidan och inte gått längre. Användbarhetstestning och noggrann övervakning kan ge ett svar på varför du tappar så många nya besökare.

Några vanliga metoder för att engagera och hålla ett jämt flöde av besökare inkluderar att ge tillgång till ett freebee från hemsidan, nyhetsuppdateringar på hemsidan, e-post till registrerade medlemmar på webbplatsen när viktiga nyheter och kampanjer inträffar eller eller engagera sig via sociala medier. Andra metoder inkluderar att inte använda popup-annonser eller en begränsad användning av dem med tydliga utgångslådor.

 Ta reda på vilka delar av din webbplats som misslyckas

Användbarhetstest kan hjälpa dig ta reda på vilka delar av din webbplats som låter dig. Ett typiskt exempel är med e-handelswebbplatser där besökare överger sina kundvagnar och kassor. Några vanliga orsaker till detta inkluderar

Besökare kan vara rädda för priset, eller att de inte riktigt vill ha föremålet, eller att de har fel artikel och eller vill gå tillbaka ett steg.

Besökare vänder sig till en annan webbplats och fortsätter att söka i jämförelse.

· Besökare ger upp tittet på nätet och vänder sig till traditionell shopping på high street om det är svårt att hitta objekt

Att testa användbarheten kan minska bortfallet.

Hur kan du förbättra användarupplevelsen på din webbplats?

Besökare på din webbplats kommer att lämna din webbplats helt nöjd och med positiva åsikter om deras upplevelse på din webbplats var trevlig. Några skäl till att de inte inkluderar:

· Trasiga länkar

· Webbplatsens skriptfel

· Stava och typografiska misstag;

· Dålig grammatik

· En dålig design och / eller layout

Hjälper dig att förstå dina kunder

Användbarhetstest kommer att ge en bättre förståelse för dina besökare; vad de vill, hur de tänker och hur de använder din webbplats. Hur kan du tillhandahålla en bra tjänst eller produkt om du inte förstår dina kunder eller målgrupp?

En typisk tumregel är ”Vad en person säger kan tolkas annorlunda av den som lyssnar.”

Om du använder denna regel på samma sätt måste du komma ihåg att vad du tror att dina besökare vill ha från din webbplats och hur de använder den kan skilja sig från vad de faktiskt vill ha.

 Hjälper dig att tänka som kunden tror

När du förstår din kund och deras behov och önskemål måste du ställa dig själv olika frågor. Dessa frågor kan vara:

· Vilka tjänster eller produkter säljer du?

· Vill du köpa de tjänster eller produkter som finns tillgängliga från din webbplats?

Lämna ett svar