Förpackningsdesign kan gynna ditt företag

En designer måste komma på en design som är attraktiv för majoriteten genom att välja rätt färgschema, storlek och form på förpackningen. Kraven på förpackningar skiljer sig från produkt till produkt där exempelvis livsmedel har vissa paketeringsbehov medan elektronik och tobaksprodukter har andra.

Förpackningar bör säkerställa synlighet som hänvisar till förpackningens förmåga att projicera den faktiska produkten som är till försäljning, snarare än att projicera en bild av produkten. Dessa två faktorer; design och synlighet, tillsammans med dina marknadsföringsinsatser, är det som kommer att avgöra vilken typ av påverkan din produktförpackning kommer att ha på potentiella köpare.

Huvudsyftet med produktpaketdesign är att särskilja din produkt från andra konkurrerande varumärken. Detta innebär att du måste se till att du kombinerar typografi och olika grafiska designelement med relevant information om produkten, så att ditt märke sticker ut från resten. För att ditt varumärke ska vara konkurrenskraftigt bör du också uppmärksamma den typ av strukturell design som du väljer; till exempel med användning av blisterförpackning, clamshell- eller kartongförpackningar.

När du väljer en grafisk designer för att skapa din förpackningsdesign måste du se till att han / hon uppskattar och förstår de grafiska designelement som krävs för att bygga ett vinnande varumärke. Dessa element inkluderar typ av förpackning, typografi och grafiska element. Typografi hänvisar till de olika teckensnitt som används på förpackningen. De teckensnitt du väljer bör ge din förpackning ett unikt utseende och känsla för att göra att den sticker ut. Förpackningstypen hänvisar till den strukturella designen. Detta element spelar en viktig roll för att göra din produkt mer praktisk, igenkännbar och kan också användas för att bestämma kostnaden för produkten. Utformningen kan också bero på produktens natur, som elektroniska produkter eller e-cigg kommer att ha annan förpackningsdesign jämfört med livsmedelsprodukter.

Slutligen måste en designer uppskatta och förstå de olika grafiska element som krävs för att ge din produkt en konkurrensfördel. Dessa element inkluderar företagets logotyp, färgschema och grafiska element. Valet av färger och grafiska element bör göra att din produkt sticker ut från andra konkurrerande produkter. Dessutom bör du bestämma vad fokus för din design ska vara; vare sig det är ditt företags logotyp, eller ett specifikt element som direkt hänför sig till vilken produkt som säljs. Oavsett vilket element du bestämmer måste det tydligt visas i din design.

Lämna ett svar